Bevestiging van wielen

Wij hebben een schat aan kennis over wielen en banden. Die delen wij graag met u. Zoals over wielschijven en bevestigingsmogelijkheden. Geen alledaagse materie, dus helpen wij graag met uitleg van een aantal basisbegrippen.

Wielschijf

De schijf van het wiel is de verbinding tussen velg en wielnaaf. Met de schijf bevestigt u wiel met band aan het voertuig. Dat kan zijn op de naafplaat (flens) of op de remtrommel. 
De vorm van de schijf ontstaat door meerdere zaken. Zoals de vorm van de velg, de as-bevestiging, de vorm en het type van de rem. Maar ook door zaken als beladingsvereisten en dat het wiel er goed moet uitzien.

Wielbevestiging

Bevestiging van het wiel kan op enkele manieren (afhankelijk van het voertuig). U dient met enkele zaken – vooral maten – rekening te houden. Die geeft de wielenfabrikant op in navolging van de voertuigspecificaties. Waar moet u naar kijken:

  • Diameter naafgat
  • Diameter steekcirkel
  • Aantal boutgaten
  • Diameter boutgaten
  • Type boutgaten
  • Positie van de wielschijf (ET-waarde)

Offset of ET-waarde

De offset, ET-waarde, is de afstand tussen het midden van de velg tot de bevestiging van de wielplaat ten opzichte van de naaf. De offset (ET-waarde) kan positief of negatief zijn. Uiteindelijk wordt dan de spoorbreedte van het voertuig bepaald door de flensmaat / aslengte en de offset van de velg. 
De offset is positief als de bevestiging van achterzijde van de wielplaat ten opzichte van het midden van de velg meer naar buiten is geplaatst. De offset is negatief als de achterzijde van de wielplaat ten opzichte van het midden van de velg meer naar binnen staat.

Tot slot

Daarnaast is het van groot belang dat de juiste banden op de juiste velgen (aanbevolen of toegestaan) worden gemonteerd. Let op de juiste breedte en de juiste constructie, bijvoorbeeld enkeldelig of meerdelig.