Stalen krachtpatsers

Uw grondverzetband kan nog zo goed zijn en afgestemd op machine en inzetgebied, zonder het juiste wiel heeft u er weinig aan. Met onder andere moderne lasersnijmachines en robottechniek zijn stalen wielen een hoogwaardig precisieproduct. Dat geldt zowel voor het één-, het 3- als het 5-delige wiel. Welke type u nodig heeft, is afhankelijk van machine, bandafmeting en inzetgebied.
Stalen krachtpatsers

3-delig of 5-delig

Voor grondverzetmachines hebben we vooral te maken met het 3- of 5-delige wiel. Hoe ziet u nu het verschil? Het 3-delige wiel bestaat uit velg, flens en afdichtring. Het 5-delige wiel kent velg, twee flensen, opsluitband en afdichtring. Is het een 5-delig wiel, dan ziet u altijd een losse opsluitband. Bij het 3-delige wiel zijn velg en opsluitband één geheel. In beide gevallen wordt tussen de velg en de flens respectievelijk opsluitband een rubber afdichtring geplaatst. Hiermee wordt voorkomen dat lucht ontsnapt.

Alles draait om de schotel

Vast onderdeel van het wiel is de schotel. Deze is, afhankelijk van gebruik en voorschriften, op de hartlijn van de velg gelast, of meer naar buiten (positieve offset) of meer naar binnen (negatieve offset). De positie van de schotel geeft ruimte aan de remtrommel. Tegelijkertijd is zijn positie bepalend voor de spoorbreedte, de handling en het laadvermogen (belasting) per wiel.

Montage

Wielen monteert u gecentreerd op het voertuig. Dat kan op één van deze drie manieren: op basis van de bouten, op basis van de as en op basis van beide. 
Bij de montage zelf worden de bouten kruiswijs aangedraaid en met de momentsleutel met het juiste aandraaimoment (kracht) vastgedraaid. Dit aandraaimoment geeft de fabrikant in de voertuigspecificaties. Na de eerste honderd kilometer na (her)montage, dient u de bouten te controleren.

Tips:

  • Maak velgen schoon voor montage
  • Controleer goed of de inzet voor standaard velgen is of dat er versterkte velgen vereist zijn