Tractie van truckbanden uitgelegd

Afhankelijk van het seizoen, het weer en de inzet is de tractie (trekkracht) van truckbanden een belangrijke factor. Maar hoe wordt de tractie van banden eigenlijk geoptimaliseerd? Daarover vertellen we u graag meer.

Vermogen overbrengen

Maurits Bloem, Productmanager Truck, weet alles over de natuurkundige principes van banden: “De tractie van een vrachtwagen is afkomstig van slechts één of twee assen, afhankelijk van het voertuig. Die assen brengen al het vermogen over op het wegdek. Tractie wordt bepaald door blokken op de band. Daarom zitten er lamellen op winterbanden, want zo krijg je meer blokken. Deze groeven in dwarsrichting zorgen voor extra oppervlakte en daardoor voor meer tractie.”

Tractie wordt aangeduid met een label op de band (grip op nat wegdek) en door het 3PMSF-symbool. Dit label tonen we u ook op de productpagina van onze website, want het is belangrijk om direct te zien hoeveel tractie een band heeft.

Tractie en energielabel

Steeds meer banden hebben tegenwoordig 3D-technologie om meer tractie te creëren, legt Maurits Bloem uit: “Door nieuwe technologieën worden de tractie én het energielabel van banden steeds beter. Vroeger waren lamellen gewoon recht, maar tegenwoordig zijn ze beide kanten op gecurved. Daardoor pakken ze in elkaar vast onder het rijden, waardoor ze meer tractie bieden en ze meer waar voor uw geld betekenen. De Aeolus NEO Allroads D+ is daar een goed voorbeeld van.”

Meer weten?

Neem contact op met onze experts via +31 (0)523 850 850. Zij beantwoorden graag de vragen die u heeft over uw truckbanden! Ook leest u alles over truckbanden op de truck kennispagina.