Europees bandenlabel: wat is het?

Het Europese bandenlabel is sinds 1 november 2012 verplicht voor nieuwe banden en geldt voor personenwagens en voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen. Vanaf 1 mei 2021 geldt een nieuw EU-label voor banden.
Europees bandenlabel: wat is het?

Uitleg bandenlabel

Iedere nieuwe band krijgt een bandenlabel, dat een prestatie-index voor drie sectoren weergeeft. Op dit label (sticker bij banden voor personenwagens en lichte trucks) staat onder andere de rolweerstand (= het brandstofverbruik). De indeling is van A (laag) tot G (hoog). De informatie over de grip op nat wegdek (= veiligheid) wordt op het bandenlabel ook ingedeeld van A tot G, waarbij het externe rolgeluid wordt weergegeven als waarde. Op basis van het bandenlabel kan de gebruiker een keuze maken voor een rendabele en veilige band met inachtneming van het brandstofverbruik, de grip en de milieubelasting.

Wat betekenen de iconen?

Het bandenlabel komt voort uit een Europese verordening om de verkeersveiligheid te verbeteren, het brandstofverbruik en de CO2-emissie te verminderen en het verkeer stiller te maken. Wat houden de drie gebruikte iconen in:

Rolweerstand
Er zijn 7 klassen (A t/m G), die een verschil van 7,5% tussen de gunstigste (A) en meest ongunstige klasse (G) aangeven. Dus tussen A en G zit 7,5% besparing op brandstof omdat de rolweerstand lager of hoger is. Het besparingspotentieel per klasse ligt tussen 0,10 en 0,15 l/100 km. *

Grip op nat wegdek
Er zijn 7 klassen (A t/m G), met een verschil van ≥ 30% in remweg op nat wegdek tussen A en G. Bij 80 km/h is dat ≥ 18 m. Van A naar B is het verschil 3 tot 4 m, van B naar C 4 tot 5 m, van C naar E 5 tot 6 m, van E naar F meer dan 6 m; categorie D en G niet in gebruik.

Extern rolgeluid
De geluidsproductie wordt door middel van 3 ‘golven’ weergegeven. 3 golven = 2001/43: huidige norm, 2 golven = 661/2009: tussen de toekomstige limiet (2016) en 3dB daaronder, 1 golf = meer dan 3 dB onder de toekomstige limiet. **

* Banden moeten verplicht aan minimum prestatiegrenzen voldoen om in de EU op de markt gebracht te mogen worden. Sinds 1-11-2014 zijn niet langer toegelaten: banden met Rolweerstand G en Grip op nat wegdek F.
Uitzonderingen:

  • Vernieuwde banden.
  • Professionele off-road banden.
  • Banden louter ontworpen voor montage op voertuigen die voor de eerste keer ingeschreven werden voor 1-10-1990.
  • T-reservewielen bestemd voor voorlopig gebruik.
  • Banden voor de snelheidscategorie van minder dan 80 km/h.
  • Banden met een nominale velgdiameter van maximum 254 mm (10 inch) of minstens 635 mm (25 inch).
  • Banden met voorzieningen die de trekkracht bevorderen (bijvoorbeeld spijkerbanden).
  • Banden louter ontworpen voor montage op voertuigen die exclusief voor races bestemd zijn.

** Banden personenauto’s: norm per sectiebreedte (klassen), banden bestelwagens en vrachtwagens: norm per categorie.

Nieuwe criteria worden toegevoegd

Het Europese bandenlabel is in 2012 geïntroduceerd en wordt vanaf 1 mei 2021 vernieuwd én verbeterd. Wanneer het nieuwe label verplicht is, kunt u betere keuzes maken dankzij een groter bewustzijn en de toevoeging van nieuwe criteria: kilometerstand, slijtvastheid en grip op sneeuw en ijs. Nieuw is dat het label ook wordt toegepast op banden voor zware bedrijfsvoertuigen, die tot nu toe nog niet van een label werden voorzien.

 

Visueel gezien zult u de nieuwe versie van het Europese bandenlabel wel herkennen. Deze is namelijk gebaseerd op het EU-energielabel, dat wordt gebruikt om verschillende elektrische apparaten te beoordelen. De oorspronkelijke pictogrammen blijven behouden, zoals ook in de afbeelding wordt weergegeven.

Meer energie-efficiëntie

De nieuwe regels zullen leiden tot een energiebesparing die gelijk staat aan een vermindering met 4 miljoen auto's per jaar op de wegen van de EU, aldus de Commissie. Miguel Arias Cañete, EU-commissaris voor Klimaatactie en Energie, juicht daarom dit initiatief toe: "Energie-efficiëntie geldt ook voor de manier waarop we rijden. Door over te schakelen op de meest energie-efficiënte banden kunnen de Europese burgers en bedrijven hun brandstofverbruik aanzienlijk verminderen, wat geld bespaart en het milieu ten goede komt. Dit is de Europese weg naar echte energiezekerheid en klimaatbescherming".

Sneller en efficiënter de juiste bandenkeuze

Het grote voordeel van de nieuwe labels is dat u sneller en efficiënter de juiste bandenkeuze kunt maken voor uw situatie. Bovendien hoeft u zelf niets te doen als deze nieuwe regel ingaat. Wij zorgen ervoor dat de benodigde informatie voor ons complete assortiment kloppend en beschikbaar is.

Een hoger rendement bij lagere classificaties

Een gunstig bandenlabel – dus met lage classificaties – levert de gebruiker in de praktijk een beter rendement op. De Duitse TÜV hield de supervisie over een praktijkonderzoek van synthetische rubberfabrikant Lanxess, waarbij men tot verrassende conclusies kwam. Uiteindelijk realiseerde een tankwagen met ‘groene’ B-label banden tegenover een identieke tankwagen met standaardbanden uit de D-categorie over 40.000 km een besparing van 8,5%. 

Wat is het belangrijkste aankoopcriterium?

Veelal kopen wagenparkbeheerders en eigenaren van transportbedrijven banden op basis van

  1. de levensduur in kilometers;
  2. de prijs en
  3. de rolweerstand.

Het kan voor het overall-rendement van het bedrijf dus gunstiger zijn een iets duurdere band met een lager (= beter) label te kiezen boven een goedkopere band. We leggen je graag uit hoe dat in zijn werk gaat.

Voorbeeld:
Een transportbedrijf met een wagenpark van 300 40-tonners met banden met rolweerstand D op het Europees bandenlabel, kan 1,5 miljoen euro aan brandstof per jaar besparen door te kiezen voor banden met B-label. Uitgangspunt: elk voertuig rijdt 150.000 kilometer per jaar, de brandstof kost 1,40 euro. Bijkomend voordeel is een CO²-besparing van meer dan 3.000 ton per jaar.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts via +31 (0)523 850 850. Zij beantwoorden graag de vragen die u heeft over uw truckbanden! Ook leest u alles over truckbanden op de truck kennispagina.