Het bandenlabel

Het Europese bandenlabel is sinds 1 november 2012 verplicht voor nieuwe banden en geldt voor personenwagens en voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen.

Iedere nieuwe band krijgt een bandenlabel, dat een prestatie-index voor 3 sectoren weergeeft. Op dit label (sticker bij banden voor personenwagens en lichte trucks) staat onder andere de rolweerstand (= het brandstofverbruik). De indeling is van A (laag) tot G (hoog). Ook staat op het bandenlabel informatie over de grip op nat wegdek (= veiligheid), eveneens ingedeeld van A tot G, en het externe rolgeluid van een band, weergegeven als waarde. Op basis van het bandenlabel kan de gebruiker een keuze maken voor een rendabele en veilige band qua brandstofverbruik, grip en milieubelasting.

Wat betekenen de iconen?

Het bandenlabel komt voort uit een Europese verordening om de verkeersveiligheid te verbeteren, het brandstofverbruik en de CO2-emissie te verminderen en het verkeer stiller te maken. Wat houden de drie gebruikte iconen in:

Rolweerstand
Er zijn 7 klassen (A t/m G), die een verschil van 7,5% tussen de gunstigste (A) en meest ongunstige klasse (G) aangeven. Dus tussen A en G zit 7,5% besparing op brandstof omdat de rolweerstand lager of hoger is. Het besparingspotentieel per klasse ligt tussen 0,10 en 0,15 l/100 km. *

Grip op nat wegdek
Er zijn 7 klassen (A t/m G), met een verschil van ≥ 30% in remweg op nat wegdek tussen A en G. Bij 80 km/h is dat ≥ 18 m. Van A naar B is het verschil 3 tot 4 m, van B naar C 4 tot 5 m, van C naar E 5 tot 6 m, van E naar F meer dan 6 m; categorie D en G niet in gebruik.

Extern rolgeluid
De geluidsproductie wordt door middel van 3 ‘golven’ weergegeven. 3 golven = 2001/43: huidige norm, 2 golven = 661/2009: tussen de toekomstige limiet (2016) en 3dB daaronder, 1 golf = meer dan 3 dB onder de toekomstige limiet. **

* Banden moeten verplicht aan minimum prestatiegrenzen voldoen om in de EU op de markt gebracht te mogen worden. Sinds 1-11-2014 zijn niet langer toegelaten: banden met Rolweerstand G en Grip op nat wegdek F.
Uitzonderingen:

  • Vernieuwde banden.
  • Professionele off-road banden.
  • Banden louter ontworpen voor montage op voertuigen die voor de eerste keer ingeschreven werden voor 1-10-1990.
  • T-reservewielen bestemd voor voorlopig gebruik.
  • Banden voor de snelheidscategorie van minder dan 80 km/h.
  • Banden met een nominale velgdiameter van maximum 254 mm (10 inch) of minstens 635 mm (25 inch).
  • Banden met voorzieningen die de trekkracht bevorderen (bijvoorbeeld spijkerbanden).
  • Banden louter ontworpen voor montage op voertuigen die exclusief voor races bestemd zijn.

** Banden personenauto’s: norm per sectiebreedte (klassen), banden bestelwagens en vrachtwagens: norm per categorie.

Geld verdienen met ‘groen’

Een gunstig bandenlabel – dus met lage classificaties – levert de gebruiker in de praktijk een beter rendement op. De Duitse TüV hield de supervisie over een praktijkonderzoek van synthetische rubberfabrikant Lanxess, waarbij men tot verrassende conclusies kwam. Uiteindelijk realiseerde een tankwagen met ‘groene’ B-label banden tegenover een identieke tankwagen met standaardbanden uit de D-categorie over 40.000 km een besparing van 8,5%. 

Testresultaat dat de moeite loont voor transportbedrijven: 
Een hieraan ontleend rekenvoorbeeld: een transportbedrijf met een wagenpark van 300 40-tonners met banden met rolweerstand D op het Europees bandenlabel, kan 1,5 miljoen euro aan brandstof per jaar besparen door te kiezen voor banden met B-label. Uitgangspunt: elk voertuig rijdt 150.000 kilometer per jaar, de brandstof kost 1,40 euro. De CO2-besparing zou in dit voorbeeld meer dan 3.000 ton per jaar bedragen.

Wat is het belangrijkste aankoopcriterium?

Veelal kopen wagenparkbeheerders en eigenaren van transportbedrijven banden op basis van

  1. de levensduur in kilometers;
  2. de prijs en
  3. de rolweerstand.

Het kan voor het overall-rendement van het bedrijf dus gunstiger zijn een iets duurdere band met een lager (= beter) label te kiezen boven een goedkopere band.

Wat is het belangrijkste aankoopcriterium?