ET-waarde is bepalend voor keuze juiste wiel

Herkent u dat, dat een bepaalde aanduiding voor truckwielen niet helemaal helder is? Wij krijgen regelmatig vragen over de offset van een wiel. Dit wordt aangeduid met ET-waarde, wat komt van het Duitse Einpresstiefe. Het belang van de ET-waarde is het met zo min mogelijk slijtage vrij kunnen draaien van het wiel. Afgestemd op de specificaties van het voertuig. Het kiezen van het juiste wiel is essentieel om gebruiksschade te voorkomen.
ET-waarde is bepalend voor keuze juiste wiel

Wielconstructie

De vaststelling van de ET-waarde houdt verband met de techniek, de opbouw van het truckwiel. Dit bestaat meestal uit twee delen: de velg (waaromheen de band zit) en de schotel of schijf (die voor de verbinding tussen velg en naaf zorgt). Het wiel wordt via de schotel (schijf) met wielmoeren of wielbouten aan de naaf, dus aan het voertuig, bevestigd. De positie van de schotel of schijf ten opzichte van het wiellager is de basis voor de ET-waarde. Deze wordt in millimeters gegeven en is daarmee eigenlijk een afstandsaanduiding.

Positie boven wiellager

Om de ET-waarde van het wiel te bepalen, kijken we dus naar de dwarsdoorsnede van het wiel. Als de schotel in het centrum van de velg is bevestigd, dan spreken we van een ET0 (in millimeters). In dit geval is er dus zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde evenveel ruimte. De ET (offset) is gelijk aan de afstand wiellager-bevestigingsplaats.
Omdat er door auto- én wielenfabrikant ook gekeken wordt naar zo min mogelijk slijtage, moet het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd worden. Daarnaast is het van belang dat het wiel zo geplaatst kan worden dat het vrij rond kan draaien, zonder weerstand door bijvoorbeeld de remschijven en/of andere onderdelen.

Binnenkant velg

In de dagelijkse praktijk is de ET-waarde het getal in millimeters dat de middellijn van het wiel afwijkt van het montagevlak (op de wielnaaf). Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt.

De ET-waarde staat meestal aan de binnenkant van de velg, maar in ieder geval ook altijd in het overzicht van ons assortiment. Houdt u dezelfde ET-waarde als van het te vervangen wiel aan, dan zit u altijd goed.
Stel, een wiel heeft een ET35. Monteer je een wiel met ET25, dan komt het wiel 10 mm verder naar buiten. Daarmee verandert ook de positie ten opzichte van het wiellager, wat meer slijtage kan betekenen; evenals een ander stuurgedrag omdat de spoorbreedte wijzigt.