Een truckband monteren

De montage van een truck- of trailerband is werk voor de vakman. Maar vooraf kiest u samen met uw bandenexpert de juiste band voor de juiste inzet. Binnen het kostenplaatje dat u wenst. Het duurste merk is namelijk niet altijd het beste qua gebruiksdoel en het gewenste rendement.
Een truckband monteren

Montage van de truckband gebeurt altijd los van de vrachtwagen of trailer. De transporteur zorgt dat de velg met band bij de vakman komt, waar de juiste montage-apparatuur staat. Of deze komt – zoals de Profile Tyrecenter specialist – bij u op locatie. In bijna alle gevallen is de nieuwe band tegenwoordig een tubeless band; waarbij een tubeless velg vanzelfsprekend is. 

Als de oude band van de velg verwijderd is, en het ventiel uit de velg is gedraaid, kan de montage in enkele stappen plaatsvinden. De bandenspecialist neemt achtereenvolgens deze stappen:

  • zichtcontrole van de velg, 
  • met een staalborstel de flensranden schoonmaken,
  • eventuele roestplekken verwijderen, 
  • alles stofvrij maken,
  • gelijkmatig insmeren van velgranden en randen van de band met montage- of bandenvet,
  • bepalen van buitenzijde van de band ten opzichte van de buitenzijde van de velg.

Voordat de band met behulp van de apparatuur op de velg wordt gelegd, is het belangrijk de draairichting van de band te controleren. Sommige banden hebben een indicatie die de (verplichte!) draairichting aangeeft. Soms aangegeven door een pijl, soms door het woord ‘outside’ (bij een asymmetrisch profiel). Minstens zo belangrijk is het om bij dubbellucht montage de voorschriften van de fabrikant hiervoor op te volgen.

Is alles gecontroleerd, dan zet de monteur de band tegen de velg en drukt deze met de bandenapparatuur op de velg. Zonder dat er té grote spanning op komt te staan, wat de karkasrand zou kunnen beschadigen.
Hierna volgt het oppompen van de band. Daarvoor gaat de band in de goedgekeurde bandenkooi (veiligheid!) en pompt de monteur de band op. Dat doet hij met circa 1,5x de normale druk (in bar, tot maximaal 10 bar), zodat de band zich goed op de velg ‘zet’. Vervolgens:

  • schroeft hij een nieuw binnenventiel in het ventiel,
  • laat zoveel lucht uitlopen tot de bedrijfsspanning is bereikt,
  • controleert hij of de band over de hele diameter exact op de juiste manier is gemonteerd.

 

Als laatste stappen worden band en velg op de balanceermachine geplaatst. 
De eerste stap hier is de visuele controle door de monteur of de band geen abnormale afwijkingen heeft als hij ronddraait. In alle gevallen waarin er afwijkingen optreden bij de visuele en de maatcontrole, zal de band verwijderd en opnieuw gemonteerd moeten worden. 

Met behulp van de balanceermachine wordt tot slot duidelijk of, en zo ja waar (aan binnen- en/of buitenzijde), contragewichten geplaatst moeten worden om de band en de velg mooi in balans te krijgen. Dit voorkomt later trillingen, onnodig extra brandstofverbruik en verkeerde en te grote slijtage.