De optimale bandenspanning voor uw landbouwbanden

Bandenspanning. Het klinkt eenvoudig. En dat is het ook, zolang u weet met welke spanning u het beste kunt rijden per situatie. Bij landbouwvoertuigen is de combinatie van wisselende (gewichts)belasting van de banden en rijden op verschillende ondergronden één van de grootste uitdagingen. Natuurlijk denken we graag met u mee!
De optimale bandenspanning voor uw landbouwbanden

Bandenspanning voor landbouwvoertuigen

Eén van de grote uitdagingen qua bandenspanning is een aangekoppeld werktuig. Door het extra gewicht achter het zwaartepunt van de trekker ontstaat in bepaalde situaties een hefboomwerking, wat zorgt voor lastwissels.

Nemen we als voorbeeld een aangekoppelde ploeg, dan is er een groot verschil wanneer deze horizontaal (werkstand) of omhoog (transportstand) staat; zoals bij het rijden op de weg. Ook het verschil in snelheid tussen beide standen telt hierin mee. Door het gewijzigde zwaartepunt wil de trekker achterover kantelen, doordat de vooras minder belast wordt en de achteras zwaarder wordt.

Ongeacht het type werktuig moet de druk in de band altijd aan de hoogste belasting aangepast worden. In de genoemde situatie zou de druk in de achterband gemiddeld verdubbeld moeten worden. Dat is echter verre van ideaal om op het land te werken. Dus telkens bij het wisselen van de ondergrond (en snelheid) raden wij aan om de bandenspanning aan te passen. Als dat te omslachtig of niet mogelijk is, dan is het een optie om te kiezen voor een band met een grote luchtkamer en dezelfde afrolomtrek. Deze optie is echter niet altijd mogelijk in verband met de breedte van de ploegvoor.

Wielbelasting en snelheid

Bepalend voor de bandenspanning zijn zowel de wielbelasting – deze kan op papier berekend worden of door weging (letterlijk) gevonden worden – als de gebruikssnelheid. Om de juiste waarde te bepalen, kunnen de gebruikstabellen van het gebruikte bandenmerk geraadpleegd worden. Gebruik niet een algemene tabel of een tabel van een ander merk, want tussen de merken bestaan voor hetzelfde type band soms grote verschillen. Samen met de experts van Heuver is de juiste band voor het juiste gebruik met de juiste spanning altijd te vinden.

Bandenspanningstabel voor landbouwbanden

Een standaardband heeft een ideale balans tussen de belasting per band in kilogram, de snelheid in km/h en de luchtdruk. Deze driehoeksverhouding zorgt voor optimaal gebruiksgemak. Past u één van deze zaken aan, bijvoorbeeld een hogere maximumsnelheid terwijl de last gelijk blijft, dan dient u de bandenspanning ook aan te passen. In de onderstaande bandenspanningstabel vindt u een overzicht van mogelijke combinaties.

 

Draagvermogen (kg) bij een bandenspanning (bar)

KM/h

1

1,3

1,6

2

10

4820 

5680 

6430 

7180 

15

4500 

5300 

6000 

6700 

20

4500 

5300 

6000 

6700 

65

4500

5300

6000

6700

70

4100

4820

5460

6100

Voorkom onnodige slijtage aan uw landbouwbanden

De juiste bandenspanning is zowel in het land als op de weg belangrijk om onnodige belasting en slijtage van profiel en karkas te voorkomen. Rijden met te lage spanning en hoge snelheid geeft teveel invering van de band. Daardoor loopt én de tempratuur in de band te hoog op én wordt de wang te zwaar belast. Op het land kan een verkeerde spanning betekenen dat de landbouwband om de velg draait en in de wang vouwen komen. De band slijt sneller waardoor het optimale rendement niet wordt gehaald.

Drukwisselsysteem voor landbouwbanden

Dankzij een drukwisselsysteem kunt u uw banden altijd optimaal benutten. Op de weg rijdt u met een hoge spanning en in het veld laat u de spanning af om zo het contactoppervlak te vergroten en de bodem te ontzien. Dit systeem is vooral interessant voor grote zelfrijdende oogstmachines, bemesters en zware tractoren met aanhangers die veel gecombineerd veld- en transportwerk verrichten.

Op het veld bespaart u met een drukwisselsysteem 7% tot 10% brandstof (bron: Stichting SVOB). Op de verharde weg verschilt de besparing per situatie: met alleen een tractor bespaart u 5%, met een werktuig 12% en met een aanhanger maar liefst 17% brandstof. Bovendien slijten uw banden 30% minder dan zonder drukwisselsysteem. Uiteraard bespaart u ook tijd en levert de verminderde bodemverdichting u enkele procenten meeropbrengst op.

Banden op een smallere velg monteren

IF- en VF-banden worden op een bredere velg gemonteerd dan standaard radiaalbanden. Waarom? Om het luchtvolume te vergroten en de stabiliteit van de band te bewaren. Wanneer een fabrikant de banden heeft ontwikkeld met een Narrow Rim Option (NRO) mogen deze banden op een smallere velg gemonteerd worden dan geadviseerd. Dit om de overstap van standaardbanden naar IF- of VF-banden te vergemakkelijken en de totale investering kleiner te maken.

Let op: NRO is niet zomaar beschikbaar bij ieder merk of iedere maat. Om de stabiliteit van de band te waarborgen, moeten de banden vaak met een hogere bandenspanning gebruikt worden dan normaal gesproken het geval is bij IF- en VF-banden.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts via +31 (0)523 850 850. Zij beantwoorden graag de vragen die u heeft over uw landbouwbanden! Ook vindt u informatie over landbouwbanden via de landbouw kennispagina.