Achtergronden van grondverzetbanden

Veel grondverzetbanden worden niet alleen offroad gebruikt. Er zijn veel situaties waarin met hogere gemiddelde snelheid ook op verharde ondergrond of op de openbare weg wordt gereden. In die gevallen is het belangrijk te letten op de snelheidsindicatie van de band. Maar er is nog meer om op te letten.
Achtergronden van grondverzetbanden

Snelheidsindicatie

Bij de grondverzetbanden kennen we enkele snelheidscategorieën:

Grondverzetbanden (inclusief brede banden)

  • Wielladers tot 10 km/h speed A2
  • Grader tot 40 km/h speed A8
  • Knik- en starre dumpers tot 50 km/h speed B
  • Mobiele kranen tot 70/80 km/h speed E/F

Onbeladen

Rijdt de machine met hogere gemiddelde snelheid over de weg van A naar B, dan zijn er een paar dingen belangrijk. Zoals de relatief dikke en stugge grondverzetbanden te beschermen tegen oververhitting of andere schadelijke effecten. Daarom moet de machine in deze situaties onbeladen zijn.

Bandenspanning en afkoeling

Om zeker te zijn dat de banden niet onnodig schade oplopen, is het sterk aan te bevelen om na ieder uur rijtijd op de weg een pauze voor afkoeling in te lassen.
 

Rubbermix

De verschillen in gebruik heeft de fabrikant naast aanpassingen in het ontwerp ook meegenomen in de rubbersamenstelling van de grondverzetband. Die compounds zijn ingedeeld naar:

  1. Hoge slijtvastheid en hoge weerstand tegen inrijdingen en beschadigingen
  2. Hoge slijtvastheid en hoge weerstand tegen oververhitting bij hogere snelheden
  3. Compromis tussen slijtvastheid en bestand zijn tegen oververhitting (voor relatief vlakke ondergronden)