Wat is het verschil tussen een radiaalband en diagonaalband?

Radiaalbanden en diagonaalbanden zijn 2 begrippen die ook bij grondverzetbanden veel voorkomen. Het verschil tussen deze beide ligt aan hoe de band opgebouwd is.

Radiale banden

Radiale banden, ook wel radiaalbanden genoemd, zijn in 1946 ontwikkeld. Er was behoefte aan een flexibelere band welke meer schokken van het wegdek op kon vangen. Deze band is ook sterker, wat ervoor zorgt dat meer vermogen van de machine gebruikt kan worden.

Bij radiale banden zijn stalen koordlagen loodrecht op de hiel van de band geplaatst en is een gordel op het karkas aangebracht. Doordat koordlagen loodrecht op elkaar staan, zijn de zijwanden van radiale banden erg soepel.

Voordelen radiaalbanden

  • Goed stuurgedrag en beter wegcontact
  • Hoger rijcomfort door flexibiliteit van de wang
  • Geringe hitte-ontwikkeling in de band bij hoge snelheden
  • Hogere weerstand tegen beschadigingen op het loopvlak
  • Lager brandstofverbruik

Nadelen radiaalbanden

  • Minder stabiel in de wang bij zware lasten
  • Gevoeliger voor inrijdingen in de wang

> Ga naar alle radiaalbanden

Diagonale banden

Vanaf 1898 worden diagonale banden, ook wel diagonaalbanden genoemd, gebruikt in plaats van vol-rubberbanden. In de auto-industrie was dit de standaard, voor de introductie van radiale banden. Bij diagonale banden bestaan de karkaslagen uit nylonkoorden. Deze zijn in het loopvlak en de zijwand kruislings over elkaar geplaatst in een hoek van 55 graden. Diagonale banden worden met name ingezet voor werkzaamheden in de haven (reachstacker).

Voordelen diagonaalband

  • Hoge stabiliteit van het voertuig
  • Hogere weerstand tegen beschadigingen aan de zijwanden

Nadelen diagonaalband

  • Grote rolweerstand, waardoor de band snel opwarmt
  • Minder comfortabel door de stugheid van de band

> Ga naar alle diagonaal banden