Boutgat uitvoeringen

Velgen moeten natuurlijk gemonteerd kunnen worden op de naaf. Daarvoor zijn boutgaten in het leven geroepen. Elke velg bevat een centraal naafgat en meerdere boutgaten voor bevestiging aan de naaf.Deze boutgaten kunnen op verschillende manieren uitgevoerd zijn: cylindrisch, conisch of sferisch.

Drie montagesystemen

De meest voorkomende typen montagesystemen zijn boutgestuurde, naafgecentreerde en dubbelgecentreerde montagesystemen. Het is noodzakelijk om de juiste componenten te gebruiken voor elk type montage en om de wielen op de juiste naven te monteren. Componenten van verschillende montagesystemen door elkaar gebruiken kan leiden tot het breken van bouten, vermindering van het koppel, bandscheuren en uiteindelijk slippen van wielen.

 
•Boutgecentreerde systemen maken gebruik van de bouten op de wielnaaf om het wiel te geleiden en te centreren. De afgeschuinde boutgaten zijn typerend voor een wiel met dit systeem. Deze wielen zijn ontworpen om gecentreerd te worden door conische of sferische moeren op de bouten.
•Naafgecentreerde systemen gebruiken de eigenlijke wielnaaf om het wiel te geleiden en te centreren. Naafgecentreerde wielen hebben over het algemeen rechte boutgaten zonder kogelzitting voor moeren met platte ring (flensmoeren).
• Dubbel gecentreerde montagesystemen maken gebruik van zowel wielnaaf als bouten om het wiel te geleiden en te centreren. Deze wielen hebben verzonken boutgaten en een middengat met een smalle tolerantie. Ze gebruiken meestal sferische of conische moeren.
 

Offset

Een van de belangrijkste afmetingen van de wielschijf is offset. Dit is een afmeting van het denkbeeldige midden van de velg tot de binnenkant van het aansluitvlak. De offset van de wielschijf kan positief, negatief of zogenaamd '0-offset' zijn.

Voor dubbele montagetoepassingen is de offset gelijk aan 'halve dubbele afstand'. Dubbele afstand is de afstand tussen denkbeeldige middellijnen van twee velgen bij dubbele montage. De waarden van de bandenspeling, de totale voertuigbreedte van de banden, de voertuigspeling en in sommige gevallen de totale voertuigbreedte worden bepaald door de waarde van de dubbele afstand. Daarom worden de waarden van de minimale dubbele afstand geregeld door een aantal normen, waaronder ETRTO en TR&A.

> Bekijk hier onze landbouwvelgen