Het draait om de velg

Bij Heuver Bandengroothandel staan niet alleen banden voor truck, trailer, EM en landbouw centraal, maar ook de wielen en velgen die daarbij horen. Inderdaad, een essentieel onderdeel om überhaupt banden te kunnen gebruiken.
Het draait om de velg

In het beroepsmatige gebruik van wielen en velgen komen we veelal nog stalen varianten tegen. Heuver heeft voor de meeste gangbare bandenmaten de passende velg/wiel op voorraad. Is het een afwijkende maat, dan zorgen we ervoor dat we die in de kortst mogelijke tijd kunnen leveren. Dát is onze service; wij kennen geen ‘nee’.

Jaren dertig

Onze vaste leveranciers, in enkele gevallen leveren wij exclusief voor de Europese markt, weten alles van wielen. Het merendeel bestaat uit wielen waarvan de onderdelen één geheel vormen (= enkelvoudig wiel). Zeker daar waar de snelheden boven pakweg 30 km/h liggen. 
Het principe van het hedendaagse wiel dateert uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Wat niet wil zeggen dat er tegenwoordig geen state-of-the-art technologie wordt ingezet. Het moderne stalen wiel wordt met zorg en met de modernste machines inclusief robottechniek geproduceerd.

Veel variatie

De begrippen velg, wiel, schotel (schijf of plaat) en ring worden nogal eens door elkaar gebruikt. Uit diverse staalrollen en met moderne lasersnijmachines en de beste lastechnieken, vormen velg en schotel – elk afzonderlijk variërend in dikte van enkele millimeters tot bijna twee centimeter – het wiel. Dat wordt wederom geleverd in gevarieerde breedte en diameter. Het moge duidelijk zijn, de maten zijn afhankelijk van de inzet.

Productie

Kernbegrip voor het moderne stalen wiel is een zo laag mogelijk eigen gewicht bij een zo maximaal mogelijke wielbelasting; zonder vervorming. Bij de productie worden velg en schotel geautomatiseerd samengevoegd en gelast. Alles binnen zeer strikte waarden. Daarna volgt het spuitproces, wat gebeurt in enkele lagen, inclusief een elektro-cataphorese proces waardoor een zo groot mogelijke hechting en dus optimale bescherming ontstaat. Belangrijk voor de levensduur.

Montage

Wielen worden op enkele manieren gecentreerd gemonteerd. Op basis van de bouten, op basis van de as en op basis van beide. In alle gevallen zijn hierbij bij vervanging de voorschriften van de fabrikant van truck, machine of trailer leidend. De wielenproducent biedt de verschillende mogelijkheden aan. Bij de montage zelf worden de bouten kruiswijs aangedraaid en met de momentsleutel met het juiste aandraaimoment (kracht) vastgedraaid. Na de eerste honderd kilometer na (her)montage is een controlemoment aanbevolen.

Offset

Afhankelijk van gebruik en voorschriften zijn er drie typen offset voor de velg: met de schotel op de hartlijn van de velg gelast, of met de schotel meer aan de buitenzijde (positieve offset) of meer aan de binnenzijde (negatieve offset) van de velg.

Verschuiving

Langzamerhand zullen we een verschuiving zien in de richting van lichtere wielen. Daarbij zullen aluminium en composiet een belangrijke(r) rol gaan spelen. Een aluminium wiel is bijvoorbeeld zo’n 30% lichter dan een stalen wiel. Op de gehele combinatie levert dat gewichtsbesparing en daarmee brandstofbesparing op. De volgende stap kondigt zich ook al aan: het composiet wiel. Die nog eens 30% lichter is. En qua sterkte veruit de beste resultaten laat zien. Deze nog jonge techniek voor wielenproductie zal volgens Heuver Bandengroothandel in de toekomst een grotere rol gaan spelen.